Kedves Olvasóim!
Bízom benne, hogy mindenkit jó egészségben találok a nehéz időszak ellenére is. Ahogyan ígértem folytatom azt a sorozatot, ami a fejemben már összeállt.
Előző írásomban a szerepkészenlétről, a kommunikációról, a viselkedések kultúrájáról olvashattak, most pedig folytatom a sort azzal, hogy életünk sora, hogyan telik, különösen most.
Párkapcsolatban, munkatársként, üzleti partnerként egyáltalán nem mindegy, hogy kivel, kikkel kerülünk szembe, ki, vagy kik lesznek a szereppartnerek.
Akár magánjellegű, akár hivatalos két ember közötti viszony, ha együtt akarnak működni, akkor az optimális kapcsolatra kell törekedni.
Az úgy nem megy, hogy az egyik félnek folyamatosak az elvárásai , a másik pedig alkalmazkodjon a körülményekhez. Ideig óráig lehet ugyan, de hosszú távon működésképtelen.
Az sem működőképes, ha kizárólag mindig csak az egyik fél akarata a nyomatékos, és övé a döntés joga.
Tehát csak az optimális tényezők vezetik a racionális gondolkodást, ezek határozzák meg a viselkedést, az érzelmeket, és a kommunikáció stílusát is. (Persze a gondolkodásunk nem mindig racionális.)
Így tehát a hétköznapjaink része lesz a PROTOKOLL! – ha akarjuk, ha nem.
Mikor élünk meg konfliktusokat?
Köznapi értelemben a konfliktus ellentétet takar, és olyankor alakul ki, ha emberek között összeférhetetlen nézeteltérések keletkeznek. (pl. elvárások vannak, túl anyagias a gondolkodás, erőszakos a kommunikáció, elnyomja a másikat, és bizonytalanságban tartja őt).
Egyszerűen az egyén nem érzi magát biztonságban a másik mellett. Legyen az munkahely, párkapcsolat, vagy bármilyen más emberi kapcsolat.
Egy szóbeli támadás, viselkedések kritizálása, értékek kétségbevonása, a másik fél elnyomása, bármily módon….stb.
Ezekre az ember hangulatától függően reagál, mikor, hogy… sajnos általában indulati szinten, ami lehet bocsánatkérő, udvarias, de ha elfogy a türelem, akkor agresszív, ami néha tettlegességig is fajulhat.
Sok esetben a kommunikáció teljes eltűnéséhez is vezethet, mert már nincsenek rá szavak. Az ember egy idő után rájön, hogy teljesen fölösleges minden szó az elnyomás miatt. De a hamu alatt mindig lappang a parázs…
Manapság is folyamatosan megéljük a konfliktusokat. Felgyorsult körülöttünk a feszültség, lassan követhetetlenné válnak a mindennapok, az évszakok szinte elválaszthatatlanok egymástól, hihetetlen mennyiségű információ zúdul ránk óráról-órára, amit nem tudunk olyan gyorsan feldolgozni, mint ahogyan azok jönnek.
Egyre felszínesebb a tájékozódás, ami vitákhoz vezet, és növeli az emberekben a feszültséget.
A konfliktuskezelés tízparancsolata Deutsch szerint:
- Határozd meg, milyen konfliktusban vagy!
- Tiszteld saját és mások szükségleteit!
- Tégy különbséget az érdekek és az álláspontok között!
- Ismerd meg mások, és ismertesd meg saját érdekeidet, hogy azonosítani tudjátok a közös és összeegyeztethető érdekeiteket!
- Határozd meg a saját és a másik (konfliktusban álló) érdekeit, úgy, mint az együttműködés által megoldható problémát!
- Figyelj oda a kommunikációra, ennek érdekében próbáld meg minél érthetőbben közölni az információkat!
- Figyeld szubjektivitásodat, elfogultságodat, hamis ítéleteidet, sztereotípiáidat, amelyek a gyorsan kialakuló konfliktusokban gyakran jelen vannak!
- Fejleszd konfliktuskezelő képességeidet!
- Ismerd meg önmagad és ismerd meg saját felelősségedet, szerepedet, reakcióidat a konfliktushelyzetekben!
- Őrizd meg a konfliktuskezelés folyamatában az erkölcsi érzékedet!
Legközelebb a személyközi konfliktusokról és viselkedéskultúráról
olvashatnak.
Tartsanak akkor is velem!
Források: saját + O.A: Stílus és etikett, Sille István: Illem, etikett,
protokoll, web tankonyvtar
Kép: pixabay.com