Kedves Olvasóim!
Nem elég elolvasni a készülék használati útmutatóját, a használatnak az is része, hogy megtanuljuk, hogy a telefonálást hogyan illeszthetjük be társas kapcsolatainkba.
Mobilkészülékünkkel járunk-kelünk, így nem árt tudni azon ismereteket sem, amelyek az illem határain belül vannak.
Így tehát:
- A hívó fél helyzete valamelyest
egyszerűbb, mert megválaszthatja a szituációt és az időpontot, amikor
hívást kezdemenyez. A hívott félnek több szempontot kell mérlegelnie. Egy
hívás félbeszakíthat fontos megbeszéléseket, elvonhatja a figyelmünket
más, amugy nagyon fontos ügyekről. - Ha olyanok a körülmények, hogy nem
szivesen folytatná a beszélgetést, akkor magyarázza el a helyzetet a hívó
félnek és ígérje meg, hogy majd visszahívja őt. Az a legjobb ha abban is
megegyeznek, hogy mikor hívja Ön vissza a hívó felet. FONTOS: ne csak
ígérgessen, hanem hívja is vissza! Ha a hívott fél nem elérhető, akkor
mindenképpen hagyjon üzenetet. - Ha üzenetet hagy, akkor hagyja
meg a nevét (ha szükséges teljes nevét), a hívás okát, ha szükséges a
saját telefonszámát. Beszéljen tisztán és győződjön meg arról, hogy nincs
az érthetőséget zavaró háttérzaj. Igyekezzen tömör üzenetet hagyni. Ha az
üzenet nem mondja külön, hogy a hívó fél újra fog hívni, akkor
kötelességünk 24 orán belül visszahívni. Még akkor is ha nincs teljes
válaszunk az esetleg feltett kérdésekre. Ez pl. abban segihet a hívott
félnek, hogy megértse, hogy más alternativák után kell nézzen. - A telefonba tiszta nyugodt
hangon beszéljen. Ez professzionális benyomást kelt. - Ne rágjon rágógumit és ne egyen
telefonálás közben. - Tüsszentés és köhögés esetén
fordítsa el a fejét a telefontól és kérjen elnézést beszélgetopartnerétől. - Ha beszélgetés közben kell
felvennie a telefont, akkor mindig kérjen elnézést mielőtt felveszi a
telefont. - Ha erős háttérzaj van
környezetében, akkor kérjen elnézést beszélgetőpartnerétől és magyarázza
el neki a zaj okát (pl. építkezés a közelben). - Ha telefonbeszélgetés közben új
hívása érkezik, akkor az első hívás élvez elsőbbséget. Az első
beszélgetőpartnerét csak addig várakoztassa, amíg a másodiktól gyorsan
felvesz egy üzenetet. Ha a második hívó fél nagyon fontos, akkor az első
féltől kérjen elnézést és igérje meg, hogy visszahivja. - Kérjen elnézést ha
mellétárcsázott. Mondja el a hívott félnek, hogy Ön milyen számot
tárcsázott. Így elkerűlheti, hogy többszőr is rossz helyre menjen a
hívása. Ellenőrizze jegyzetét, hogy jó számot hív-e. Kérjen elnézést és
köszönjön el. - Hívás kezdeményezésekor tisztán
és érthetően mondja be nevét (és cége nevét) és a beszélgetést lassan
kezdje el, hogy a hívott félnek legyen ideje felfogni kivel beszél. Ne
feltételezze, hogy a hívott fél úgy is felismeri a hangját. - Ha hosszabb beszélgetést akar
lebonyolítani, akkor kérdezze meg a beszélgetőpartnerét, hogy ráér-e. Ha
20 percre van szüksége, akkor ne azt kérdezze, hogy „Van fél
perced?” - Telefonbeszélgetés közben ne beszélgessen
a koörnyezetében jelenlévőkkel. Ha erre mégis szükség van, kérjen telefon
beszélgetőpartnerétől elnézést. - Ha a vonal megszakad, akkor a
hívó félnek kell újrahívnia és elnézést kérnie a hibáért. Még akkor is ha
nem tehet róla. - Ne telefonáljon templomban,
temetőben, színházi előadás közben, moziban, tárgyalás alatt. Ha nagyon
fontos hívást vár és nem kapcsolhatja ki a készüléket, akkor kapcsolja
vibra üzemmódba. - Ne beszéljen túl hangosan, mert
az sérti környezetét. Ne beszéljen túl halkan, mert akkor
beszélgetőpartnere nem fogja érteni. - Figyeljen beszélgetőpartnerére.
Ha olyan tevékenységet folytat beszélgetés közben, ami mellett nem tud
folyamatosan figyelni, akkor illendőbb elnézést kérni és visszahivni a
hívó felet. - Egy telefonbeszélgetés
rendszerint két fél között jön létre (kivéve pl. telekonferencia). Még ha
mobilon is beszél, törekedjen arra, hogy a beszélgetést senki se hallja.
Ezért lehetőség szerint ne hívjon vonatból, buszból, stb. Ha ez
elkerülhetetlen, akkor beszéljen halkan. Ilyen helyzetben elkerülhetetlen,
hogy mások mindent halljanak, ezért ne említsen neveket és személyes vagy
üzletileg bizalmas információkat. Ha Ön kerül olyan szituációba, hogy
mások beszélgetését végig kell hallgassa (pl buszon), akkor próbáljon ne
odafigyelni. - Ha telefonálni szeretne és
nincs mobilja ne kérje el mások mobil készülékét ha van a közelben
hagyományos telefon is. - Kerülje a telefonbeszélgetést
étteremben. Ez sokszor nehezen megoldható, de legalább ne felejtsen el
elnézést kérni az asztalnál ülőktől. Semmiképpen se tegye ki az asztalra a
készüléket. Ha az övére erősítve tarja, vagy a táskájában, akkor is meg
fogja hallani és nem illő készülékével felvágni, mesterkélten fontosnak
mutatkozni. Ha asztalnál ülve kap egy fontos hívást, akkor az
asztaltársaságtól elvonultan egy sarokban folytassa le a beszélgetést. - Autóban kihangosító nélkül ne
beszélgessen. Ez nem illem kérdése, hanem az Ön biztonsága követeli meg. - Autóban kihagosított
készüléknél és ha az autóban utasok is vannak, mindig figyelmeztesse
beszélgető partnerét a kihangosítás tényéről és a jelenlevőkről a
félreértések és kellemetlenségek elkerülése érdekében.
Nemrégiben
a Duna Tv Család-barát című műsorának vendégeként beszélgettek velem
erről, melyet a link 29 perc 28 mp-től láthatnak.